torsdag 5 augusti 2010

Nu är det dags igen!

Nu skriver jag ingen efter ett uppehåll.. Vi har inte varit allt för duktiga på att uppdatera bloggen.

Jag (Sara) tänkte att jag först skulle skriva lite om vad som händer på utgrävningen. Jag har efter att jag grävt graven gått tillbaka till att gräva ut entrén till klosterträdgården. Det är spännande och nu börjar vi komma ner under det lager och den tid då klostret byggdes. Detta ser vi genom att titta på de lager av aska från vulkanerna runt om på Island som går att datera genom olika skriftliga källor. Just det lager som vi har kommit under är ett utbrott från 1477. Direkt här under har vi hittat massa stenar som vi inte förväntade oss att hitta och det verkar som att det kan ha funnits någon sorts byggnad och aktivitet mellan vikingatiden och klostertiden på den här platsen. Det är något som är nytt för platsen men det har funnits en gård i närheten som ägde marken här och det kan kanske förklara stenarna.

Christina håller på med den stora graven igen som jag berättade om i förra inlägget efter ett litet avbrott då hon grävde en annan grav på den norra delen av kyrkogården. Den graven tog det lång tid att hitta eftersom området är väldigt rörigt och det finns gravfyllningar på nästan varenda liten yta. Men nu ska hon alltså få fixa och ta upp kistorna som hon började gräva ut, de som ligger väldigt djupt.

Annars har vi haft en skön helg Christina och jag på varsitt håll. Här på Island var det långhelg och jag och några bestämde oss för att åka till den största staden på norra Island. Akureyri har 17 000 invånare och är den näst största staden på Island…  Där hade jag en jätteskön helg och vi hyrde en lägenhet och fick sova i riktiga sängar med lakan och kuddar! Det var nog det bästa med hela resan. Vi besökte också en ö (Grimsey) där det fanns massvis med lunefåglar och norra delen av ön är också den enda delen av Island som ligger över polcirkeln… Det var ett mysigt ställe. Vi var också i en stad som heter Husavik och gick på museum där. En väldigt mysig liten stad. Den största delen av tiden tillbringade vi dock i Akureyri som är en väldigt hemtrevlig stad med mycket saker att titta på och göra. Vi gick omring och tittade i affärer och jag köpte ett par stickade isländska vantar och en extern hårddisk. :) Allt som stod på min inköpslista! Vi hade det också så lyxigt att vi gick på bio och under det besöket var vi med om den mest underliga saken, de hade en paus mitt i filmen! Jag har aldrig varit med om något liknande förut! Vi blev alla superförvånade och det är nog en av de saker som jag kommer ihåg mest från besöket…

Christina tillbringade helgen med sin Sebbe i Reykjavik och de verkade som att de hade det jättehärligt! Men det ska Christina för berätta mer om själv!

Nu tror jag att jag har uppdaterat er om det vikigaste och jag ska försöka att skriva igen efter helgen eftersom vi kommer att hitta på en massa nytt då! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar