fredag 23 juli 2010

Mycket


Här flyttas en väldigt stor sten. Hur medeltidsmänniskorna en gång fått dit den är ett mysterium...


Saras grav ;)


Christina i ett alldeles för djupt hål med ömtåliga kistor.


Hästisar!!


Hej allihopa! Som vi säger här på Island.. ;) Här är allt bra och vi har haft det bra och roligt sen vi skrev senast. Vädret verkar ha vänt nu, vi har inte haft regn på en hel vecka! Igår hade vi en dag med solsken och väldigt vackert väder, det är enligt mig den bästa dagen vi har haft hittills, med vindar som kom från söder vilket gjorde det varmt och skönt. Det enda problemet med att det är varmt och soligt är att man bränner sig… Som vanligt lyckades jag (Sara) med det konststycket vilket resulterade i fina linjer på ryggen som avgränsade de områden som jag hade lyckats smörja in ordentligt från de andra stackars delarna av ryggen.. Att jag aldrig lär mig! Men men så är det på sommaren, äntligen kan jag säga det! :P

Som sagt så har det hänt en del sen sist vi skrev så jag tänkte göra en liten snabb summering av denna vecka. I söndags var vi ute och red! Det var väldigt roligt och det hoppas vi att vi kommer att kunna göra igen. Christina, som är rädd för hästar, säger att det definitivt är det roligare hon har gjort på hela tiden vi har varit på Island. Hon är omvänd.. ;) Hon som trodde att hon skulle bli allergisk när vi var ute kände inget alls, jag däremot som trodde att jag skulle klara mig bra blev väldigt allergisk och det kliade överallt! Blä för allergi! (som vi förresten båda två har lidit av mer nu när vädret är bättre)

Hästarna vi red var jättesnälla men de gillade mat väldigt mycket så man fick väldigt ofta se till att de inte stannade för att äta överallt. Turen vi red på var supermysig och gick genom skogen. Islandshästarna var väldigt snälla hästar, men det är förfärligt skumpigt när man inte vet hur man ska göra… Något som var lite jobbigt var också på måndagen när man skulle hålla på med grävandet hela dagen eftersom vi hade träningsvärk i en massa av de muskler som man använder vid grävandet.. Men vi hade superkul! ;)

Så… Veckan då, borta hos mig har det inte hänt speciellt mycket. Jag kanske ska börja med förre veckans händelse förresten, tror inte att vi har skrivit något om det.. Vi flyttade nämligen på den största stenen på hela grävningen förra torsdagen. Den var i vårt schakt och vägde hur mycket som helst.. Jag fick skyffla undan jord medan tre stycken knuffade på åbäket. Men efter mycket svett och inga tårar flyttade den till sist på sig!  Sen var det bara resten kvar… Vi hade vääldigt många stenar, nu är det några mindre.. ;)

Under den här veckan har vi tagit ner ett till lager och hittat ett stengolv i entrén till kyrkogården. Det verkar som att det tillhör den äldsta delen av klostret eftersom vi samtidigt på andra ställen i schaktet har kommit ner till asklagret från 1477 som klostret är byggt ovanpå. Efter att vi i torsdags förmiddag avslutade detta lager var det äntligen dags för mig att gräva graven som vi har i schaktet!  Det har jag hållit på med hela dagen och det är spännande att verkligen hitta något för en gångs skull.. ;) Det är väldigt spännande att ser hur allt ser ut när det ligger i en grav, hur det ser ut ”på riktigt”. Men jag har efter en dags grävande kommit fram till att jag är glad att jag inte behöver gräva gravar i 9 veckor. Det är inte riktigt mig grej.. Jag har inte tillräckligt mycket tålamod för det hela… Så med andra ord- Christina, jag kommer inte att stjäla ditt jobb i framtiden! :P

Apropå Christina så kan jag också säga att hon har hittat den djupaste graven på hela kyrkogården.. Hon och Glenn håller på med flera gravar nu som är hur djupa som helst! Kanske 1.80 om man lägger till det som redan är bortgrävt tidigare. Stackars Christina har också ett hål som är alldeles för brett så hon har fått tillverka olika avsatser för att hon ska kunna nå ner till botten av graven och kistorna som ligger där nere. Det ser väldigt ansträngande ut..

Så nu till helgen ska vi hitta på en massa annat roligt! Vi ska grilla, åka på festival och titta på Lunefåglar, och på söndag ska vi rida igen! Skriver förhoppningsvis snart igen (om internetet funkar som det ska)… 

3 kommentarer:

  1. Hej på er tjejer :-) Kul att höra från er igen och få läsa om det ni gör. Ni har det kul och gör roliga saker både när ni "gräver" och på "fritiden". Nu har halva tiden gått så ni har lika mycket roligt kvar att göra - använd tiden till att göra så mycket kul som möjligt.
    Många kramar och ha en bra helg med förhoppningsvis det bra vädret som ni haft den sista veckan.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter! Nästa gång ni ska ut och rida kan jag tipsa om att försöka slappna av och förstå takten, då blir det inte lika skumpigt. Och låta benen "omfamna" hästen, då sitter man stadigare :)

    SvaraRadera
  3. Claudia, SvartaVingar_@hotmail.com24 juli 2010 kl. 21:54

    Har läst genom era inlägg nu och så sjukt intressant det här låter! Jag bor själv i Höfn (lite söder om er) just nu men kommer nästa år börja plugga något liknande. Vill inte vara sån men, om ni har någon mailadress eller liknande till de/dem som är ansvariga för ert projekt skulle jag vara jätteintresserad av att få den. Har även en miljon frågor till er men ska ta det lugnt med dom.. (:
    Har ni vägarna förbi Höfn får ni gärna höra av er, alltid kul att träffa på några andra från Sverige (:

    SvaraRadera